Napi Spiritualitás

"Kik vagyunk mi, hogy a világ sorsáról döntsünk? Döntsön maga a világ! Kik vagyunk mi, hogy titkaink legyenek a világ előtt? Hadd tudja meg őket a világ, aztán döntsön önmaga sorsáról!" "Hiszek... Van hitem. ... Hiszek, de miben? ... Hiszek a hitben... Nem kell, hogy legyen valamink, amiben higgyünk. Csak a hit kell, hogy valahol van." /Alfred Bester: Tigris! Tigris!/

Friss topikok

  • VicGilson: <a href="http://www.life.hu/bulvar/20140720-kulcsar-edina-lett-magyarorszag-szepe-udvarholgyei-... (2014.07.20. 23:33) Nehéz kereszt
  • tesz-vesz: 2. lett a La Man-i 24 órás versenyen. elképesztő. járt itthon is, mikor megnézte a tábort, meg ké... (2011.11.12. 21:35) Nagy öregek - Paul Newman
  • VicGilson: @IGe: Poénnak jó a link :) @Zollendroller: Szervusz, Zoli! Úgy tűnik, hogy igen: Popper Péternek ... (2010.06.29. 14:05) In Memoriam Popper Péter

Arcképcsarnok - Ingmar Bergman

2008.07.20. 16:18 | VicGilson | 3 komment

Címkék: film svéd rendező oscar díj stockholm steven spielberg ingmar bergman michelangelo antonioni voody allen

Július 14-én ünnepelte volna kilencvenedik születésnapját a filmtörténelem egyik legkiválóbb rendezőjeként számon tartott Ingmar Bergman.

A világhírű svéd filmes 1918-ban született, Uppsalában. Édesapja lutheránus lelkész volt: a szigorú, vallásos nevelést kapott Bergman fiatalon elhagyta a szülői házat, hogy megszabaduljon az őt nyomasztó légkörtől.

Tanulmányait a stockholmi egyetemen végezte: képzőművészetet, irodalmat, történelmet tanult. Ekkor már rendszeresen írt, az iskolai színjátszókörben pedig játszott és rendezett is. Az egyetem elvégzése után a Sagas Theatre-nél lett rendezőasszisztens. Első színdarabját 1941-ben mutatták be: ez volt a Kasper halála. Ekkor figyeltek fel rá a Svéd Filmintézetnél, és az ifjú Bergman forgatókönyvek átírására kapott náluk megbízást. Egy alkalommal azonban egy olyan munkát nyújtott be, amely teljes egészében a sajátja volt. A forgatókönyvet elfogadták, ő pedig lehetőséget kapott rá, hogy filmre vigye ötletét.

Első rendezése tehát az 1946-os Krízis volt. Saját hangjára az ötvenes évek első felében talált rá. Az 1951-ben készült Nyári közjáték című filmet tartják első, igazán kiforrott munkájának, nemzetközi hírnevet pedig A nyári éj mosolya című romantikus komédiájával szerzett.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Igazából ezt követően vette kezdetét az a rendezői-írói munkásság, amely alapján Bergmant mint az egyetemes filmtörténelem egyik legnagyobb hatású alkotóját tartják számon.

Olyan, döbbenetes erejű, sajátos víziójú és hihetetlen szakmai tehetségről árulkodó filmek következtek, mint A hetedik pecsét és A nap vége (1957), illetve a Szűzforrás (1960).

A hatvanas évek első felében alkotta meg úgynevezett ’magány-trilógiáját’: Tükör által homályosan (1961); Úrvacsora (1963); Csend (1963).

Bergman egyre inkább az emberi kapcsolatok filmen való megjelenítése, feldolgozása felé fordult. Olyan filmek születtek ennek jegyében, mint a Persona (1966); Farkasok órája (1966); Szégyen (1967); Szenvedély (1969); Érintés (1971); Suttogások és sikolyok (1972).

1973-ban egyik legkiválóbb munkáját készítette el – igaz, ezúttal tv-filmként: Jelenetek egy házasságból.

A varázsfuvola (1975) új megvilágításba helyezte az operafilm műfaját.
Forgatott még néhány mozifilmet: Kígyótojás (1977); Őszi szonáta (1978); Jelentek a bábok életéből (1980); Fanny és Alexander (1982).

Ezt követően ettől a műfajtól visszavonult, és tv-filmeket készített, illetve színházi munkáinak szentelte energiáját.
Utolsó filmje a 2003-as Saraband volt.

Pályafutás során számos díjat és elismerést nyert: többször kitüntették Cannes-ban, de díjazott volt Berlinben, Spanyolországban, Franciaországban, Olaszországban, Argentínában és az USA-ban. 1977-ben a Svéd Irodalomtudományi Akadémia nagy aranyérmével tüntették ki; egyedül az Oscar-díj maradt ki közülük. Több helyen is tévesen említik ezzel kapcsolatban, hogy Bergman Oscar-díjas rendező. Nos: nem mintha nem érdemelte volna ki ezt a kitüntetést is, azonban ez az állítás nem igaz.

A svéd mester 1971-ben kapott egy Irving Thlaberg emlékdíjat, és összesen kilenc nominációval büszkélkedhet (rendezőként és forgatókönyvíróként), és három, általa rendezett film kapta meg a legjobb idegen nyelvű film díját.
Legalábbis ezt olvasni a legtöbb helyen.
Azonban az 1960-as Szűzforrás elnyerte a legjobb idegen nyelvű film szobrát – és ennek a filmnek Bergman volt az egyik producere.

Ami tény: egymásnak ellentmondó információkat lehet találni még a szakkiadványokban is. Szomorú.

Ami azonban biztos: Ingmar Bergman munkásságát nem véletlenül kommentálta úgy Woody Allen, miszerint: „Valószínűleg a legnagyobb filmrendező a filmkamera feltalálása óta”.

Tény és való: Bergman életműve kivételes zsenialitásról árulkodik, munkássága pedig nem csupán Európában, hanem a tengerentúlon is maradandó hatást gyakorolt; olyan alkotók tartják példaképüknek, mint a már említett Woody Allen, vagy Steven Spielberg.

Pályatársai, munkatársai hallatlan szakmai tehetsége, hozzáértése mellett aprólékosságát és maximalizmusát dicsérik – noha hallani lehet, hogy neki sem volt ’könnyű természete’.

Élete során összesen ötször volt nős, házasságaiból nyolc gyermeke született. Liv Ullmannhoz fűződő kapcsolatából is született egy lánya. Gyermekei többségükben az ő nyomdokait követik: színészek, rendezők és írók kerülnek ki közülük – még ha apjuk sikereit nem is tudják megismételni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingmar Bergman 2007. július 30-án hunyt el, Farö-szigeti otthonában, családja körében. Ugyanezen a napon halt meg Michelangelo Antonioni olasz filmrendező, Bergman kortársa, aki hozzá hasonlóan a huszadik század második felének egyik legkiválóbb filmes mestere volt.

A bejegyzés trackback címe:

https://spiritus.blog.hu/api/trackback/id/tr3576742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cho. 2008.07.26. 17:27:48

Egy pillanatra benéztem és Ingmar helyett Ingridet olvastam :)
Ingmarhoz nem sokat tudok hozzászólni -nem ismerem- viszont az 50-60-as évek beli színésznőket igencsak komálom!

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.19. 12:27:45

Én Woody Allen miatt kezdtem el vele foglalkozni, de van néhány alkotása amit valszeg soha nem fogok elfelejteni (Hetedik pecsét, Úrvacsora, Jelenetek..., de akár talán felsorolhatnám mindet)

VicGilson · http://spiritus.blog.hu 2008.10.20. 11:57:42

No igen: Woody Allen nem véletlenül tekintette példaképének, és beszét róla úgy, ahogyan posztban is idéztem.
Nagyon nagy filmeket alkotott.